Παρασκευή, 1 Νοεμβρίου 2024, 10:38:56 πμ
Τρίτη, 06 Μαϊος 2008 12:28

Έκθεση Κ. Λαχά στην “ΤΕΧΝΗ” Κιλκίς

 Ως συναισθηματικά και ασιθητικά φορτισμένη επαναφορά στα πάτρια εδάφη εκλαμβάνει ο Κώστας Λαχάς την έκθεση ζωγραφικών του έργων, υπό τον τίτλο “Εχέδωρος-Θερμαϊκός-Εχέδωρος”, που διοργανώνεται από την “ΤΕΧΝΗ” στα πλαίσια των επετειακών εκδηλώσεων του Κιλκίς, “Ελευθέρια 2008”, τα εγκαίνια της οποίας θα γίνουν τη Δευτέρα 12 Μαϊου και ώρα 8.30 μ.μ.
Με την έκθεση του αυτή, ο Λαχάς επιθυμεί, επίμονα, να υποδηλώσει -έστω και παραβολικά- αφ’ ενός την εντοποιότητα των ζείδωρων καταβολών του, από το Κάτω Θεοδωράκι και αφ’ ετέρου να σηματοδοτήσει την πολυσιδή θεατρική, εικαστική και πνευματική διαδρομή του 50 χρόνων, εμπνεόμενος ανακαλώντας βασανιστικά, πότε την περιρρέουσα ατμόσφαιρα του γενέθλιου τόπου που σημάδεψε ανεξίτηλα την αθωότητα της παιδικής του ηλικίας, σε συνάρτηση με τα μαθητικά του χρόνια στο Κιλκίς, και πότε προστρέχοντας διαχρονικά στο εύφορο κλίμα της Θεσσαλονίκης συμβιώνοντας την καθημερινότητά του με την ιστορικά ακμαία παράδοσή της.
Γι’ αυτό και εκλαμβάνει τη Μακεδονική πρωτεύουσα ως ακριβή κιβωτο που γαλούχησε γόνιμα τα όνειρα των δημιουργικών προσδοκιών του, προσπαθώντας να ενσαρκώσει στα όσα πεπραγμένα του, το ιδιαίτερο ήθος των χρωματικών ιδίως, αλλά των μορφολογικών χαρακτηριστικών της όμορφης περιοχής μας, άλλοτε με το λόγο του χρώματος, και άλλοτε με την χρωματική πολυπλοκότητα της γλωσσικής δραστικότητας και των κοινωνικών συνεκφορών της ως “μετείκασμα-μεταίσθημα”, του προσωπικού και δημόσιου βίου του, σηματοδοτώντας τη σχέση του με τον τόπο ως μήτρας ζωής ο Λαχάς.
Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι 2 Ιουνίου 2008.
Οι ώρες λειτουργίας της είναι καθημερινά: 10 π.μ.-12μ. κ αι 4 μ.μ.-8 μ.μ.. Σάββατο 10 π.μ.-1.30 μ.μ.

Κ. Λαχάς
Ο ζωγράφος και λογοτέχνης Κώστας Λαχάς γεννήθηκε στο Κάτω Θεοδωράκι του Κιλκίς. Σπούδασε οικονομικές επιστήμες το Α.Π.Θ. και ολοκλήρωσε τη μαθητεία του στο θέατρο κοντά στον Κάρολο Κουν. Εργάστηκε στην “ΤΕΧΝΗ” Θεσσαλονίκης, στο Κ.Θ.Β.Ε., στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου, στο βιβλιοπωλείο “Θεμέλιο” ως ιατρικός επισκέπτης, ως καλλιτεχνικός συντάκτης και σχολιογράφος σε εφημερίδες της Θεσσαλονίκης και συμμετείχε σε εκδοτικές προσπάθειες. Ίδρυσε, το 1972, την πρώτη επαγγελματικά οργανωμένη Γκαλερί “ΚΟΧΛΙΑΣ”, εξελέγει δύο φορές Δημοτικός Σύμβουλος στη Θεσσαλονίκη, και δειτέλεσε Διευθυντής του Βελλιδείου Πνευματικού Κέντορυ, και Καλλιτεχνικός Σύμβουλος στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Το 1995 τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο του ΥΠ.ΠΟ. για το βιβλίο του “Ασκήσεις επί Αμμοδόχου”.
Στίχους του μεταποίησε ο Θ. Μικρούτσικος. Είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών, της Εταιρείας Λογοτεχνών Θεσσαλονικής και τη Εταιρείας Συγγραφέων Αθήνας. Πραγματοποίησε πολλές εκθέσεις εντός και εκτός Ελλάδος, Σουηδία, Γερμανία, Θεσσαλονίκη, Ξάνθη, Σέρρες, Βόλο, Κιλκίς, Φλώρινα, Βέροια, Γουμένισσα, Πάτρα, Κατερίνη,  Αθήνα, Λάρισα.
“...Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της ζωγραφικής του Λαά είναι αυτό του χώρου, που μάλιστα εισάγεται με έναν ιδιαίτερα αποκαλυπτικό τρόπο. Η χρησιμοποίηση κυκλικών θεμάτων μέσα στα έργα του που συχνά προεκτείνονται από άλλα θέματα γεωμετρικά ή οργανικά, δημιουργούν ένα πολλαπλασιασμό του χώρου ή παρουσιάζονται σαν μια νέα απόπερια προσάρτησής του. Σ’ αυτό το σημείο ο Λαχάς πλησιάζει, χωρίς ίσως να το υποπτεύεται μερικούς από τους πιο σημαντικούς δημιουργούς της μεταπολεμικής Τέχνης...” (Χρύσανθος Χρήστου-Ακαδημαϊκός)

“....Όποιο κι αν είναι το εμφανές θέμα των έργων του Λαχά -τοπίο με θαμμένα μες τη γη γλυκά φεγγάρια, υψίκορμα θυσσανωτά φυτά σαν εφήβαια, κορμιά ή πρόσωπα χαμένα σ’ ένα σκοτεινό όσο εκτυφλωτικό contrelymiere κ.ο.κ.- καταλήγουν να ανασταίνουν και να συστρέονται, αναδεύοντας με ένα χορευτικό ρυθμό την ψιλόλιγνη φιγούρα του δημιουργού τους σε κάποιο μακρινό, πίσω πλάνο... κάθε έρο του  μένει τόσο μοναδικό στην οικουμενικότητα του ή τόσο οικουμενικό στη μοναδιότητα του. (Πέτρος Μαρτινίδης-Καθηγητής Αρχιτεκτονικής-Συγγραφέας)

“...Από τα κραταιά τοπία-σώματα του Λαχά εκπέμπονται καταλυτικά ή Μακεδονική ντομπροσύνη και αμεσότητα η περίφανη στέρηση, ο μητρικός πληθωρισμός, η αντρική αγρίλια, η ανεπιτήδευτη οικειότητα...” (Γιώργος Σκαμπαρδώνης-Συγγραφέας)