Η χάραξη του ανατολικού τμήματος της Σιδηροδρομικής Εγνατίας έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις στις τοπικές κοινωνίες των Σερρών και της Δράμας καθώς ουσιαστικά αποκλείονται από το νέο σιδηροδρομικό χάρτη με ευρύτερες συνέπειες στην κοινωνική και οικονομική ζωή των περιοχών αυτών.
Το ανατολικό τμήμα της Σιδηροδρομικής Εγνατίας θα ξεκινάει από τη Θεσσαλονίκη με βορειοανατολική κατεύθυνση και μετά τη νέα Φιλαδέλφεια θα στρίβει ανατολικά ακολουθώντας τη διαδρομή που εμφανίζεται στο χάρτη, παραλιακή μέχρι τη Καβάλα με τελική κατάληξη την Ξάνθη από όπου θα ακολουθεί την υφιστάμενη χάραξη.
Όπως είναι ευνόητο η Σιδηροδρομική Εγνατία δεν αγγίζει το Κιλκίς υπό την έννοια ότι η νέα γραμμή δεν θα εισέρχεται καν στο έδαφος του νομού, εντάσσοντάς μας στην ίδια κατηγορία με τις αποκλεισμένες Σέρρες και τη Δράμα.
Κι αν στους δυο αυτούς νομούς οι αντιδράσεις ήταν έντονες και από πολλού χρόνου εκδηλωθείσες στο ν. Κιλκίς επικράτησε ο γνωστός νόμος της σιωπής.
Μιλήσαμε εμείς στις ΕΙΔΗΣΕΙΣ, ενημερώσαμε για τις εξελίξεις, καταγράψαμε τις αντιδράσεις από Σέρρες και Δράμα, επιστήσαμε την προσοχή, ότι ο αποκλεισμός αφορά και το Κιλκίς, και έτερον ουδέν.
Στο Κιλκίς αποδειχθήκαμε ως συνήθως …υπεράνω.
Όσοι διοικούν δεν το θεώρησαν σοβαρό και θέμα για το οποίο αξίζει να αντιδράσουν κι όσοι αντιπολιτεύονται εξαντλούν την επαναστατικότητά τους στην αναζήτηση μια τρύπας σε ένα δρόμο ή ενός σκουπιδιού που παράπεσε από ένα κάδο απορριμμάτων!
Καταχωρίζουμε την αντίδραση της κ. Βαλταδώρου, περιφερειακής συμβούλου του ν. Σερρών και της ερώτησης της δια του συνδυασμού «Πράξεις για τη Μακεδονία» προς τη διοίκηση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
Η κ. Βαλταδώρου θέτει ως παρεμφερές θέμα την αναβάθμιση γενικότερα της σιδηροδρομικής σύνδεσης ιδιαίτερα του βορειοδυτικού τμήματος του ν. Σερρών και της λειτουργίας του Προαστιακού για τη σύνδεση με τη Θεσσαλονίκη.
Είναι θέματα που αφορούν και το ν. Κιλκίς και για το λόγο αυτό καταχωρίζουμε ολόκληρη την ενδιαφέρουσα ερώτησή της. Μήπως και συγκινηθεί κάποιος ….
Η ερώτηση της κ Βαλταδώρου
Η περιφερειακή παράταξη «Πράξεις για τη Μακεδονία», κατέθεσε, δια της Περιφερειακής της Συμβούλου Σερρών κ. Καλλιόπης (Κέλυ) Βαλταδώρου, ερώτηση προς την διοίκηση της Περιφέρειας, στα πλαίσια της 5ης Ειδικής Συνεδρίασης Λογοδοσίας που θα λάβει χώρα την 21η-10-2024, σχετικά με τον σιδηροδρομικό αποκλεισμό του νομού Σερρών από την Θεσσαλονίκη και ειδικότερα, της ευρύτερης περιοχής της Κερκίνης, μιας περιοχής η οποία με ουδέν άλλο μέσο μαζικής Μεταφοράς, συνδέεται με την έδρα της Περιφέρειάς μας.
Το πρόβλημα είναι, δυστυχώς, χρόνιο και ταλαιπωρεί χιλιάδες συμπολίτες μας. Πριν την κατάθεση της ερώτησης, είχε προηγηθεί επιτόπια επίσκεψη του επικεφαλής της Παράταξης, κ. Χρήστου Παπαστεργίου και πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις, παρουσία και των υποψηφίων συμβούλων του συνδυασμού κ.κ. Χρήστου Γεωργιάδη και Αριάδνης Παπαφωτίου καθώς επίσης και του Γρ. της Ν.Ε. ΠΑ.ΣΟ.Κ. Σερρών κ. Γεωργίου Τρέντσιου, με εκπροσώπους της κοινωνίας των ενεργών πολιτών της Δ.Ε. Κερκίνης, μιας περιοχής που, αντί να αναπτύσσεται ως προάστιο της Θεσσαλονίκης ή των Σερρών, υποβαθμίζεται συνεχώς, παρά τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα και του ιδιαιτέρου φυσικού κάλους.
Καλούμε όλα τα μέλη του Περιφερειακού Συμβουλίου Κεντρικής Μακεδονίας, ομοφώνως και εμπράκτως, να υποστηρίξουν το αίτημα της Παράταξής μας προς ανάληψη συντονισμένης δράσης, για την επίλυση ενός προβλήματος που, κυριολεκτικά, κρατάει απομονωμένη της ευρύτερη περιοχή. Η παράταξή μας, έχει διαμορφώσει ολοκληρωμένη πρόταση, την οποία επεξεργάζεται, υπό τον συντονισμό του μέλους της παράταξης κ Χρήστου Γεωργιάδη, με αρμόδιους φορείς και επιστήμονες.
(Ακολουθεί το κείμενο της ερώτησης)
Παραδοσιακά, ο σιδηρόδρομος αποτελούσε ουσιαστικό μέσο συγκοινωνιακής σύνδεσης μεταξύ Θεσσαλονίκης και Σερρών. Μάλιστα, για την περιοχή από την Καστανούσα μέχρι το Σιδηρόκαστρο, πρακτικά, δεν υπάρχει άλλο μέσο μαζικής μεταφοράς για μετακίνηση από /προς την Θεσσαλονίκη.
Ενδεικτικά, στις περιόδους με τακτικά και σε ενδεδειγμένες ώρες δρομολόγια, από/προς τη συγκεκριμένη περιοχή μετακινούνταν, σε ετήσια βάση, επιβάτες μέχρι και δέκα φορές περισσότεροι από τους μόνιμους κατοίκους της περιοχής. Αυτό συνέβαινε, γιατί το τρένο ήταν και είναι ένα μέσο οικονομικό (ιδίως όταν η τιμή των καυσίμων εκτοξεύεται), ασφαλές (δεδομένης και της κάκιστης κατάστασης σε ορισμένα σημεία του οδικού δικτύου) και οικολογικό (συνάδει με τα περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά της περιοχής).
Δυστυχώς, τα τελευταία χρόνια (συμπωματικά ή όχι, σε μια περίοδο που συμπίπτει με αυτή της παρούσας διοίκησης της ΠΚΜ), η συγκεκριμένη σιδηροδρομική σύνδεση απαξιώνεται, υποβαθμίζοντας έτι περαιτέρω μια παραμελημένη περιοχή, η οποία επιβάλλεται να υποστηριχθεί τόσο για κοινωνικούς, όσο και για εθνικούς λόγους. Δεδομένων των ανωτέρω, επαγόμαστε τα εξής:
1: Κατόπιν της δηλωθείσης εκ της παρούσης κυβερνήσεως βούλησης για την ανάπτυξη της Σιδηροδρομικής Εγνατίας, εάν δεν γίνει προγραμματισμός για την παραπάνω αναφερθείσα σύνδεση, υπάρχει ο κίνδυνος μετατροπής των πολιτών της περιοχής σε β' κατηγορίας, χωρίς μέσο μαζικής μεταφοράς προς τη Θεσσαλονίκη που απέχει λιγότερο από 100 χλμ (στην Ευρώπη θα θεωρούνταν προάστιο),
2: Τα υπάρχοντα δρομολόγια είναι τοποθετημένα σε ώρες που δεν εξυπηρετούν. Μοιάζει να έχουν επιλεγεί με τέτοιο τρόπο, ώστε να δώσουν άλλοθι για την περαιτέρω απαξίωση της συγκεκριμένης γραμμής, αφού αν δεν είναι σε βολικές ώρες, και εξ αυτού του λόγου, δεν προτιμώνται από το επιβατικό κοινό με αποτέλεσμα η κίνηση να εμφανίζεται μειωμένη, ενώ η ζήτηση είναι αυξημένη,
3: Η περιοχή έχει ειδικό περιβαλλοντικό ενδιαφέρον, με το Εθνικό Πάρκο Κερκίνης,
4: Η περιοχή έχει ιδιαίτερο εθνική σημασία, καθώς είναι σε ένα ευαίσθητο τριεθνές.
Ερωτάται, συνεπώς, η περιφερειακή αρχή, της οποίας πρωτεύουσα υποχρέωση είναι ο περιφερειακός αναπτυξιακός σχεδιασμός, ο προγραμματισμός, η υλοποίηση δράσεων, και η παρακολούθηση της αναπτυξιακής πορείας της περιφέρειας, η εξειδίκευση των στόχων και κατευθύνσεων της αναπτυξιακής πολιτικής, στο επίπεδο της περιφέρειας, η σύνταξη προτάσεων για την διαμόρφωση της περιφερειακής αναπτυξιακής πολιτικής, και η προώθηση των εθνικών στρατηγικών στόχων, η κατάρτιση του αναπτυξιακού προγράμματος της περιφέρειας, η διαχείριση, ο έλεγχος και η εφαρμογή των αναπτυξιακών παρεμβάσεων, ο συντονισμός των φορέων εκτέλεσης και η παρακολούθηση της πορείας εφαρμογής του αναπτυξιακού προγράμματος της περιφέρειας, η διατύπωση προς τους κεντρικούς φορείς του δημοσίου τομέα προτάσεων, για έργα και μέτρα πολιτικής,, που αφορούν την περιφέρεια, αλλά εντάσσονται στο μεσοχρόνιο εθνικό αναπτυξιακό σχέδιο, η τελική διαμόρφωση η μέριμνα και η έγκριση των ετήσιων Προγραμμάτων Δημοσίων Επενδύσεων, καθώς επίσης και η κατανομή των πιστώσεων από το ανωτέρω Πρόγραμμα, :
1: Τι πρωτοβουλίες προτίθεται να αναλάβει ώστε να διευθετηθεί άμεσα το ζήτημα των δρομολογίων;
2: Τι σχεδιασμός και χρονοδιάγραμμα υπάρχει για την ανάπτυξη της σιδηροδρομικής Εγνατίας και, επιπλέον, του προαστιακού σιδηροδρόμου, στην Κεντρική Μακεδονία και ειδικότερα στην Περιφερειακή Ενότητα των Σερρών και την περιοχή της Κερκίνης; Γνωστού όντως ότι ο νυν Περιφερειάρχης κ. Απόστολος Τζιτζικώστας θα αναλάβει τον τομέα των μεταφορών στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του ως Επίτροπος και, προφανώς, δεν απαιτείται ενημέρωσή του για τα θέματα αυτά, αφού ήδη τα γνωρίζει, ποιές θα είναι οι άμεσες ενέργειες σας προς τις εθνικές και ευρωπαϊκές αρχές για την δρομολόγηση των απαραίτητων επιλογών και λύσεων;
Προτείνουμε, ως εναρκτήριο βήμα, την έκδοση σχετικού ψηφίσματος στην επόμενη τακτική συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου και την πρόσκληση σε αυτό, για ενημέρωση και συντονισμό δράσεων όλων των θεσμικών φορέων και των ενδιαφερομένων συλλόγων της περιοχής.