Κυριακή, 22 Νοεμβρίου 2015 20:32
Η περιοχή του Πάικου στη φετινή Philoxenia 2015
Στα πλαίσια της φετινής «Philoxenia 2015» και σε σχετική ημερίδα της Κατεύθυνσης Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων και Φιλοξενίας του Αλεξανδρείου ΤΕΙ Θεσσαλονίκης με θέμα «Διοίκηση Τουρισμού και Φιλοξενίας: Προκλήσεις και Πρακτικές», παρουσιάσθηκε η συνεργασία του Αλεξανδρείου ΤΕΙ και της Ιεράς Μητρόπολης Γουμένισσας, Αξιούπολης και Πολυκάστρου όσον αφορά τη στρατηγική ανάπτυξης του προσκυνηματικού-θρησκευτικού τουρισμού στην ορεινή περιοχή του Πάικου.
Εκ μέρους του σεβ. Μητροπολίτη κ.κ. Δημητρίου, ο π. Χριστόδουλος αναφέρθηκε συνοπτικά στις δράσεις της Μητρόπολης την τελευταία εικοσαετία στην κατεύθυνση της ανάπτυξης του προσκυνηματικού τουρισμού στην περιοχή, και ειδικότερα στον τομέα της αναστήλωσης και ανάδειξης των θρησκευτικών μνημείων της περιοχής. Ειδικότερη μνεία έγινε στο έργο της αναστήλωσης του Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Γουμένισσας, ένα έργο το οποίο πέρα από το καθαρά θρησκευτικό – προσκυνηματικό του ρόλο, θα εμπεριέχει και το στοιχείο της καινοτομίας, όσον αφορά συγκεκριμένους ειδικούς εκπαιδευτικούς σκοπούς. Αναφέρθηκε επίσης στη σπουδαιότητα της συνεργασίας της Ιεράς Μητρόπολης με το Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης το οποίο χαρακτήρισε σημαντικό τοπικό εταίρο στην ανάπτυξη της περιοχής και ειδικότερα στον τομέα του θρησκευτικού τουρισμού.
Από την πλευρά του Αλεξανδρείου ΤΕΙ Θεσσαλονίκης,ο καθηγητής της Κατεύθυνσης Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων και Επιχειρήσεων Φιλοξενίας κ. Φώτης Κιλιπίρης, με την ιδιότητα του επιστημονικού υπευθύνου παρουσίασε στοιχεία της μελέτης μάρκετινγκ που βρίσκεται σε εξέλιξη και αφορά τη στρατηγική ανάπτυξης του προσκυνηματικού και θρησκευτικού τουρισμού στην ορεινή περιοχή του Πάικου. Ειδικότερα ο κ. Κιλιπίρης αναφέρθηκε στην ανάγκη συνεργασίας των τοπικών εταίρων για μια στρατηγική ανάπτυξης του τουρισμού στην περιοχή, η οποία ασφαλώς περιλαμβάνει εκτός της Μητρόπολης και του Αλεξανδρείου ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, το Δήμο Παιονίας, την Αναπτυξιακή Κιλκίς, το Επιμελητήριο όπως επίσης και όλους τους υπόλοιπους τοπικούς φορείς, επιχειρηματίες, μη κυβερνητικές οργανώσεις (πολιτιστικοί σύλλογοι κλπ). Ο κάθε εταίρος μπορεί να συμβάλλει σε αυτό που είναι αποτελεσματικότερος.
Όσον αφορά τη μελέτη μάρκετινγκ, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη, ο κ. Κιλιπίρης αναφέρθηκε συνοπτικά στα διάφορα συστατικά της στοιχεία – δράσεις, οι οποίες αρχικά περιλαμβάνουν μια ανάλυση των δυνατοτήτων-αδυναμιών καθώς και τις ευκαιρίες-απειλές του συγκεκριμένου προορισμού (SWOT Ανάλυση). Επίσης περιλαμβάνει την ανάλυση της τουριστικής εικόνας του προορισμού (destination brand image) με έμφαση στη σύνθεση ενός πολυδιάστατου «θρησκευτικού τουριστικού προϊόντος» το οποίο θα συμπεριλαμβάνει αφενός μεν θρησκευτικά μνημεία, εορτές και προσκυνήματα, αφετέρου δε θα έχει μια συμπληρωματικότητα με τα υπόλοιπα τουριστικά προϊόντα της περιοχής όπως φυσιολατρία, οινογαστρονομία, παράδοση, ιστορία αλλά ακόμη και καινοτόμα προϊόντα που θα απευθύνονται σε εξειδικευμένες ομάδες επισκεπτών.
Επίσης, αντικείμενο της έρευνας αποτελεί και ο εντοπισμός των πιθανών αγορών που βασίζεται σε μια τμηματοποίηση (υποαγορές) με βάση τόσο γεωγραφικά στοιχεία (αστικά κέντρα, αγορές εξωτερικού) όσο και στοιχεία που συνδέονται με το προφίλ του επισκέπτη της περιοχής (προσκυνητής, εναλλακτικός τουρίστας). Ο τρόπος και τα μέσα προώθησης του τοπικού προϊόντος αποτελούν σημαντικά στοιχεία της μελέτης που αντλούνται μέσα από πετυχημένες διεθνείς πρακτικές, υποβοηθούμενες σημαντικά από την τεχνολογία, αλλά ακόμη και η χρήση των παραδοσιακών καναλιών διανομής όπως οι tour operators που εξειδικεύονται στην προώθηση του θρησκευτικού τουρισμού.
Οσον αφορά τη μεθοδολογία της η έρευνα χρησιμοποιεί τόσο δευτερογενείς όσο και πρωτογενείς πηγές. Έτσι η συμμετοχή της ερευνητικής ομάδας σε διεθνή συνέδρια όπως σε αυτό του 6ου Διεθνούς Συνεδρίου Θρησκευτικού Τουρισμού στη Τζιρόνα της Καταλονίας (3-6 Ιουνίου 2015), είχε την ευκαιρία αφενός μεν να παρουσιάσει την περιοχή του Πάικου σαν έναν μελλοντικό θρησκευτικό τουριστικό προορισμό, αφετέρου δε να γνωρίσει τη διεθνή εμπειρία και πρακτική στην ανάπτυξη θρησκευτικών τουριστικών προορισμών με τα χαρακτηριστικά της ορεινής μας περιοχής.
Επίσης, στη διάρκεια της Philoxenia 2015 διανεμήθηκαν ερωτηματολόγια στους επισκέπτες της μέσω των οποίων θα αντληθούν σημαντικά πρωτογενή δεδομένα και τα οποία θα συμβάλλουν καθοριστικά στη διαμόρφωση του θρησκευτικού προφίλ της περιοχής όσον αφορά την ανάπτυξη της συγκεκριμένης μορφής τουρισμού.