Στην οδό Καρόλου Ντηλ, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, οι περαστικοί επιβραδύνουν τον ρυθμό τους κατά την θέα εντυπωσιακών γυναικών από μια άλλη εποχή. Οι εικόνες που κοσμούν τις βιτρίνες μπροστά τους επισημαίνουν εντυπωσιακά στοιχεία της φύσης και των εργοχείρων, καλώντας τους να σταματήσουν και να αναλογιστούν τη ζωή τους και τους ρυθμούς της.
Αυτή είναι η έκθεση με τίτλο «Σπονδαί», η οποία φιλοξενείται στις Βιτρίνες Τέχνης του ΟΤΕ. Η δημιουργός των έργων, Δέσποινα Μπρόβα, αντλεί έμπνευση από τα εργόχειρα και τη φύση, και η συγκεκριμένη έκθεση αποτελεί κομμάτι της πτυχιακής της εργασίας από τη Σχολή Καλών Τεχνών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, από την οποία αποφοίτησε το 2022.
«Μέσω της δουλειάς μου, τονίζεται η δημιουργική φύση της γυναίκας, καθώς με απασχολεί πώς, με την πάροδο των αιώνων, το γυναικείο στοιχείο έρχεται σε επαφή με τη φύση δια του χειρός ποιείν. Χρησιμοποιώντας κυρίως φυσικά υλικά (βαμβάκι, λινό, γραφίτη, μαλλί κ.ά.), δημιουργώ σπονδές που εξυμνούν τη σχέση με τη φυσική μου καταγωγή», αναφέρει σε σημείωμά της που συνοδεύει την έκθεση.
Σε δηλώσεις της στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, η Δέσποινα σημειώνει ότι όλα τα έργα που εκτίθενται δημιουργήθηκαν κατά την περίοδο της καραντίνας, πολλά από τα οποία η ίδια τα δημιούργησε με την αγαπημένη της γιαγιά. «Η γιαγιά μου κεντάει πάρα πολύ και με συνεπήρε το γεγονός ότι, χρησιμοποιώντας απλές κλωστές, έφτιαχνε εντυπωσιακά κεντήματα. Με την πάροδο του χρόνου, άρχισα κι εγώ να κεντάω, να πλέκω και σιγά-σιγά να ράβω ρούχα», δηλώνει για το νέο της χόμπι, το οποίο θέλησε να συνδυάσει με τη ζωγραφική και τα έργα που δημιούργησε στη σχολή της.
«Έτσι ξεκίνησα να φτιάχνω ρούχα που παραπέμπουν σε παλιές εποχές. Στη συνέχεια, τα φορούσα, έβγαζα φωτογραφίες και αυτές τις αποτύπωνα σε χαρτί με κάποιες αλλαγές. Για παράδειγμα, δημιουργούσα πολύ μακριές κοτσίδες, που παραπέμπουν τόσο στο πλέξιμο όσο και στη χειροτεχνία», εξηγεί η εικαστικός.
Για την αποτύπωση των έργων της, χρησιμοποίησε μολύβι, δημιουργώντας σκιές και έντονα κοντράστ. «Το αποτέλεσμα ήταν ατμοσφαιρικό, ίσως και λίγο μουντό, γιατί έτσι ήταν η καθημερινότητα εκείνης της εποχής. Ωστόσο, ένιωθα ότι το χαρτί και το εργόχειρο λειτουργούσαν ως μέσο εξαγνισμού για την μουντή κατάσταση που επικρατούσε τότε», τονίζει.
Η φύση, με την οποία είναι εξοικειωμένη από τα Πεύκα Θεσσαλονίκης, αποτελεί επίσης πηγή ηρεμίας για την καλλιτέχνη. Τα έργα της που εμπνέονται από τη φύση είναι φτιαγμένα με λάδι. Ο περαστικός μπορεί να δει και ένα από τα εργόχειρά της, ένα λευκό ρούχο. «Το σκεπτικό για αυτήν την έκθεση ήταν να προτρέψει τους ανθρώπους να κάνουν λίγο slow down, να κοιτάξουν τη φύση και να συνειδητοποιήσουν πώς μπορεί να μας βοηθήσει να μειώσουμε τους ρυθμούς μας», προσθέτει η Δέσποινα Μπρόβα, τονίζοντας την ανάγκη για περισσότερη συνειδητοποίηση και λιγότερο άγχος.
Τέλος, δηλώνει ευγνώμονη που τα έργα της κοσμούν τις Βιτρίνες του ΟΤΕ, τις οποίες χαρακτηρίζει ως μια έξυπνη πρωτοβουλία για να φέρει τον κόσμο σε επαφή με την τέχνη, απλώς περπατώντας στο δρόμο. Η επιμέλεια των Βιτρινών του ΟΤΕ ανήκει στον Γιάννη Αργυριάδη.