Παρασκευή, 31 Ιανουαρίου 2025, 2:02:58 πμ
Πέμπτη, 30 Ιανουαρίου 2025 21:18

Λ. Μενδώνη: «Η Θεσσαλονίκη συνδυάζει μοναδικά τη σύγχρονη υποδομή με τη μακραίωνη ιστορία της»

Η μεγαλύτερη ανασκαφική έρευνα σωστικού χαρακτήρα που έχει πραγματοποιηθεί ποτέ στην Ελλάδα, διενεργήθηκε στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο της κατασκευής του Μετρό, όπως τόνισε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, ανοίγοντας (με βιντεοσκοπημένο μήνυμά της για έκτακτους λόγους) τις εργασίες του Επιστημονικού Συνεδρίου που διοργανώνει στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης το ΥΠΠΟ, με θέμα «Διαχείριση Αρχαιοτήτων στο πλαίσιο Μεγάλων Τεχνικών Έργων».

Η έρευνα αυτή συνέβαλλε στην αναδίφηση της ιστορίας της πόλης από την ίδρυσή της το 316 π.Χ. ως τις αρχές του 20ου αιώνα. «Το ιστορικό όφελος από την αρχαιολογική έρευνα σε όλο το έργο, ιδιαίτερα στους σταθμούς Αγίας Σοφίας και Βενιζέλου είναι τεράστιο. Τα ευρήματα αποτυπώνουν διαχρονικά την πολεοδομική εξέλιξη του αστικού ιστού στο ύψος της κεντρικής οδού που διέτρεχε πάντα την πόλη, στην ίδια σχεδόν χάραξη από τον 3ο αιώνα π.Χ. έως σήμερα», είπε χαρακτηριστικά. Η Θεσσαλονίκη μπορεί να σεμνύνεται για κάτι μοναδικό, έναν αρχαιολογικό χώρο ενταγμένο σε ένα μείζον τεχνικό κοινωφελές έργο. Η υπουργός συμπλήρωσε: «Οι ανασκαφές αποκάλυψαν την μνημειακή εικόνα της πρωτοβυζαντινής Θεσσαλονίκης, με επιβλητικές κιονοστήρικτες μαρμαρόστρωτες πλατείες εκατέρωθεν του μαρμαρόστρωτου δρόμου, ενώ παράλληλα τεκμαίρεται ο ευρύς αστικός ανασχεδιασμός του δημοσίου χώρου στον 6ο αιώνα».

Στην ολοκλήρωση αυτού του «εξαιρετικά σύνθετου, πρότυπου και καινοτόμου σε διεθνές επίπεδο» αρχαιολογικού έργου, συνέβαλλε -όπως υπογράμμισε η Λίνα Μενδώνη– η εμπειρία από τη συνεργασία του υπουργείου Πολιτισμού και της αρχαιολογικής του υπηρεσίας με τους κρατικούς και ιδιωτικούς φορείς στους οποίους η πολιτεία αναθέτει την εκτέλεση των έργων. Μάλιστα, έκανε μία αναδρομή σε βάθος των τεσσάρων προηγούμενων δεκαετιών, στην αρχή αυτής της συνεργασίας, που όπως επισήμανε «δεν ήταν ούτε εύκολη ούτε ανώδυνη και απαίτησε λεπτούς χειρισμούς και ειλικρινή διάθεση συνεργασίας από όλες τις πλευρές».

«Με τα δημόσια έργα εντός του αθηναϊκού άστεως, το υπουργείο Πολιτισμού απέκτησε μία τεράστια εμπειρία, ενώ η αρχαιολογική επιστημονική κοινότητα ενισχύθηκε με μία σχολή, σύμφωνα με την οποία η κατασκευή ενός τεχνικού έργου σε μία πόλη ζωντανή και πυκνοκατοικημένη, με τη διαχρονική της ιστορία, συνδυάστηκε όχι μόνο με την αρχαιολογική έρευνα, αλλά κυρίως με την προστασία και την ανάδειξη του μνημειακού αποθέματος», εξήγησε.

Πρόσθεσε ωστόσο, ότι στο πλαίσιο της κατασκευής του Μετρό Θεσσαλονίκης αναδείχθηκε μία ακόμα σχολή για τη διαχείριση, την τεκμηρίωση, την προστασία και την ανάδειξη των αρχαιοτήτων, διαφορετική όμως από αυτήν της Αθήνας. «Πιο σύγχρονη, πιο δυναμική, η οποία αφομοίωσε τις σύγχρονες τεχνικές και τεχνολογικές μεθόδους», κατέληξε, δηλώνοντας υπερήφανη για τις λύσεις που δόθηκαν και για τις γνώσεις που αποκομίστηκαν.

«Οι σταθμοί του Μετρό Θεσσαλονίκης λειτουργούν ως κελύφη προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς», δήλωσε ο γενικός γραμματέας Πολιτισμού Γιώργος Διδασκάλου, χαρακτηρίζοντας την κατασκευή του μητροπολιτικού σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης ως την μεγαλύτερη πρόκληση που χρειάστηκε να αντιμετωπίσουν τα τελευταία έξι χρόνια. Υπογράμμισε ότι η κατασκευή αυτή συντελεί στη λειτουργική σύνδεση των πολιτιστικών αγαθών με την κοινωνία.

Ο κ. Διδασκάλου ανέφερε ακόμη ότι οι ανασκαφές στους σταθμούς του ιστορικού κέντρου της πόλης έχουν διευρύνει τον αρχαιολογικό χάρτη της Θεσσαλονίκης, προσφέροντας μεγάλο όγκο νέων μαρτυριών για την έρευνα της ιστορίας της. «Ο σχεδιασμός και η κατασκευή του μητροπολιτικού σιδηροδρόμου της Θεσσαλονίκης αποτέλεσε έναν ακόμα σταθμό στην ιστορία της πόλης», κατέληξε.

Δείτε όλη την ροή ειδήσεων

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Πηγή: Politic.gr