Εκτός αγοράς βραχυχρόνιας μίσθωσης κινδυνεύει να βρεθεί το 40% των περίπου 3500 ακινήτων που σήμερα διατίθενται στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης μέσω πλατφορμών, όταν τεθεί σε ισχύ το σχετικό νομοσχέδιο του υπουργείου Τουρισμού.
Το αντίστοιχο ποσοστό για το κέντρο της Θεσσαλονίκης αναμένεται να ξεπεράσει το 15%-20% και της Αθήνας το 20%, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που διατύπωσαν στελέχη της διοίκησης του Συνδέσμου Εταιρειών Βραχυχρόνιας Μίσθωσης Ακινήτων (STAMA Greece), κατά τη διάρκεια σημερινής συνάντησης με δημοσιογράφους.
Όπως διευκρίνισαν, πρόκειται για ακίνητα που δεν διαθέτουν χρήση κύριας κατοικίας, κυρίως πρώην βιοτεχνικά, επαγγελματικά και βιομηχανικά κτήρια, αποθήκες και υπόγεια, τα οποία δεν θα καλύπτουν πλέον τις νέες προδιαγραφές για τη διάθεσή τους μέσω πλατφορμών βραχυχρόνιας μίσθωσης, όπως το AirBnB. Οι χώροι αυτοί, πολλοί από τους οποίους ανακαινίστηκαν τα τελευταία χρόνια ειδικά για να γίνουν κατάλληλοι για την υποδοχή επισκεπτών, αποκλείονται από την αγορά λόγω της απαίτησης να είναι χαρακτηρισμένοι ως κατοικία κύριας χρήσης ή να έχουν τακτοποιηθεί πριν από το τέλος Ιουλίου 2011, σύμφωνα με τις προβλέψεις του νόμου. Οι εκπρόσωποι του STAMA Hellas υποστηρίζουν μεταξύ άλλων ότι το νομοσχέδιο είναι φωτογραφικό και ότι ευνοεί ξεκάθαρα τα ξενοδοχεία, τα οποία (ιδίως στην κατηγορία των δύο ή τριών αστέρων) βλέπουν ανταγωνιστικά τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης. Μάλιστα, δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο να προσφύγουν στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ).
«Αν τα διαμερίσματα αυτά βγουν εκτός αγοράς (λόγω των απαιτήσεων και προδιαγραφών του νέου νόμου) δεν θα απορροφηθούν στη μακροχρόνια μίσθωση, όπως κατά καιρούς λέγεται, αλλά κατά πάσα πιθανότητα θα καταλήξουν στην ερημοποίηση, καθώς δεν είναι κατάλληλα για μακροχρόνια διαμονή», υποστήριξε ο διευθυντής του STAMA Greece, ο οποίος εκπροσωπεί περίπου 260 εταιρείες που διαχειρίζονται περί τα 7500 ακίνητα σε όλη την Ελλάδα. Πρόκειται για property managers -διαχειριστές ιδιοκτησίας- οι οποίοι είναι ως επί το πλείστον νέοι Έλληνες, ηλικίας 35-55 ετών και διαχειρίζονται περίπου το 30% των ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης στην Ελλάδα.
Αναφορικά με τη νέα νομοθεσία, ενδιαφέρον παρουσιάζει -κατά τον κ. Καρόπουλο- και το γεγονός ότι, ενώ ο νόμος θα τεθεί σε ισχύ από τη στιγμή που θα ψηφιστεί, το να γίνουν οι έλεγχοι που απαιτούνται για να αποδειχθεί αν ένα ακίνητο μπορεί -ή όχι- να διατίθεται για βραχυχρόνια μίσθωση, πιθανότατα δεν θα είναι εξίσου ταχεία διαδικασία. Τους επιτόπου ελέγχους στα χιλιάδες ακίνητα που διαθέτονται στη βραχυχρόνια μίσθωση θα κάνουν -κατόπιν ειδοποίησης 10 ημέρες πριν- μικτά συνεργεία του υπουργείου Τουρισμού και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ). Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τις απαιτήσεις του νόμου, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ύψους 5.000 ευρώ, μεταξύ άλλων για περιπτώσεις άρνησης εισόδου των ελεγκτών στο ακίνητο και μη τήρησης των προδιαγραφών.
«Το τοπίο στον κλάδο, για τον οποίο υπήρξαν τρία νομοσχέδια σε έναν χρόνο, αλλάζει εντελώς», σημείωσε ο κ. Καρόπουλος, υπενθυμίζοντας ότι ήδη κατατέθηκε προσφυγή στο ΣτΕ για το τέλος επιτηδεύματος στα ακίνητα που διατίθενται με AirBnB.
Η αγορά AirBnB της Θεσσαλονίκης
Σε ερωτήματα ειδικά για την αγορά ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης της Θεσσαλονίκης, ο κ. Καρόπουλος διευκρίνισε ότι στην πόλη είναι καταχωρημένα στην πλατφόρμα 5300 ακίνητα, εκ των οποίων όμως ενεργά είναι περί τα 3500. Οι δε τιμές στα AirBnB στο κέντρο της Θεσσαλονίκης διαμορφώνονται κατά μέσο όρο στα 58-60 ευρώ ανά διανυκτέρευση, έναντι 100 ευρώ στην Αθήνα. Τα ακίνητα βραχυχρόνιας μίσθωσης στη Θεσσαλονίκη επιλέγουν κυρίως οικογένειες, ενώ το 65% των μισθωτών είναι Έλληνες, με το υπόλοιπο ποσοστό να αντιστοιχεί σε Βαλκάνιους επισκέπτες.
Συνολικά στη χώρα, στη βραχυχρόνια μίσθωση είναι καταχωρημένα 140.000 ακίνητα, ενώ τα AirBnB κατέχουν μερίδιο ίσο με το 25%, περίπου, της αγοράς φιλοξενίας στην Ελλάδα.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ