Τετάρτη, 25 Δεκεμβρίου 2024, 8:21:42 πμ
Τετάρτη, 25 Απριλίου 2018 21:26

«Οι Ίκαροι δεν πεθαίνουν, απλά απογειώνονται χωρίς να ξαναπροσγειωθούν!»

Γράφει ο Κώστας Πινέλης. 

 

«Οι Ίκαροι δεν πεθαίνουν, απλά απογειώνονται χωρίς να ξαναπροσγειωθούν!»

Ο αδικοχαμένος σμηναγός Γιώργος Μπαλταδώρος που τον θρηνεί όλη η Ελλάδα και η πληροφορία ότι ο ραδιοφάρος της Σκύρου που θα τον βοηθούσε  ήταν εκτός λειτουργίας, ξανάφερε στο προσκήνιο όλους τους πιλότους που έφυγαν άδικα και τα προβλήματα της Πολεμικής Αεροπορίας. Μέσα απ’ την ιστοσελίδα της Πολεμικής Αεροπορίας είδα το ατέλειωτο  αριθμό των πεσόντων πιλότων από το 1950 μέχρι σήμερα.


Μόνο τη δεκαετία 1990-2010, 71 χειριστές άφησαν οικογένειες και 25 μικρά παιδιά! Μερικοί από αυτούς από απότομη απώλεια αισθήσεων (G-loc) λόγω των μεγάλων και βίαιων επιταχύνσεων. Το γεγονός αυτό αποτελεί ένα ακόμη στοιχείο για το πόσο εύθραυστη είναι η ισορροπία στον αέρα μεταξύ πιλότου και αεροσκάφους, μηχανής και εξωτερικών συνθηκών.
Σ’ αυτές τις δύσκολες συνθήκες για τις οποίες δεν είναι φτιαγμένος ο άνθρωπός, οι Ίκαροί μας πετούν κυριολεκτικά «για μια χούφτα ευρώ». Δεν θέλω να γράψω ακριβώς παίρνει ένας ανθυποσμηναγός με 5 χρόνια υπηρεσίας μετά και τις περικοπές των μνημονίων... Όταν το ελληνικό κράτος σου εμπιστεύεται ένα εργαλείο, ένα όπλο 50 εκ. ευρώ δεν γίνεται να σε αμείβει με 1200 ευρώ και να σου φορολογεί με μεγάλο ποσοστό το πτητικό επίδομα!
Υπάρχει ένα μεγάλο ερώτημα: Είναι δυνατόν να υπάρχουν τόσες απώλειες ανθρώπινου δυναμικού, αλλά και αεροσκαφών εν καιρώ ειρήνης; Αυτή η κατάσταση είναι σοβαρή και ανεπίτρεπτη. Η κυβέρνηση οφείλει να δημοσιοποιήσει τα ονόματα όλων και ταυτόχρονα να δώσει λύσεις σε δίκαια αιτήματα ορισμένων οικογενειών, οικονομικά και άλλα που τυχόν δεν έχουν αντιμετωπιστεί
Δεν είναι ούτε σκόπιμο, ούτε χρήσιμο για το μέλλον της Πολεμικής Αεροπορίας, των Ενόπλων Δυνάμεων και της χώρας μας η πλήρης αποσιώπηση των αιτιών. Αντίθετα χρειάζεται ο εντοπισμός τους και η αντιμετώπισή τους. Σε τι οφείλεται; Κούραση από πολλές ώρες πτήσης, ελλιπής εκπαίδευση, έλλειψη τεχνολογικού εξοπλισμού, πλημμελής συντήρηση και λόγω συρρίκνωσης των κρατικών εργοστασίων αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας; Γνωρίζουμε ότι τόσο στο Ελληνικό όσο και στον Αραξο και αλλού, υπάρχουν ελλείψεις προσωπικού της τάξης του 50%. Αληθεύει ή όχι ότι από τα έντεκα συμβάντα σε μια ορισμένη χρονική περίοδο, τα έξι οφείλονταν σε πλημμελή συντήρηση;
Από μια τέτοια κατάσταση το κύριο πρόβλημα, βέβαια, είναι η απώλεια των πιλότων μας, τα προβλήματα των οικογενειών τους με την ευρύτερη έννοια, γυναίκες, παιδιά, γονείς. Δεν μπορεί, όμως, να μην υπολογιστεί και το οικονομικό κόστος από την απώλεια των αεροσκαφών. Για την παραγγελία των 30 αεροσκαφών F-16, η αιτιολογία ήταν οι απώλειες που υπήρξαν. Πράγματι φαίνεται ότι υπήρξε απώλεια ενός τέτοιου αριθμού αεροσκαφών MIRAGE και F-16». Ανησυχούμε  ιδιαίτερα, για την κατάσταση στο Αιγαίο, εξαιτίας των διεκδικήσεων και των απειλών της Τουρκίας σε βάρος της χώρας μας, η ουσιαστική στήριξή της από τις Ηνωμένες Πολιτείες, το ΝΑΤΟ και την Ευρωπαϊκή Ενωση, οι παραχωρήσεις και οι υποχωρήσεις των κυβερνήσεων.
 
Ένα μικρό αφιέρωμα προς τιμήν όλων των πεσόντων Ικάρων μας.
Με αφορμή την γιορτή της αεροπορίας της 7ης Νοεμβρίου η Τοπική Κοινότητα Ηρακλείου και ο Δήμος Λαγκαδά τίμησαν το δικό τους Ίκαρο, τον πεσόντα Υποσμηναγό Ελευθέριο Τσότρα.
Ήδη από τον Ιούνιο του 2009 παραχωρήθηκε από την Πολεμική Αεροπορία στο δήμο Λαγκαδά και εκτίθεται στο δημοτικό διαμέρισμα Ηρακλείου το αεροσκάφος τύπου F-5A Freedom Fighter (s/n 38410 , c/n N6047)
Ο Υποσμηναγός Ελευθέριος Τσότρας με καταγωγή από το Ηράκλειο (ένα χωριό 2.500 κατοίκων δύο χιλιόμετρα από τον Λαγκαδά) , έχασε τη ζωή του κατά τη διάρκεια διατεταγμένης πτήσεως, όταν το αεροσκάφος Τ-2Ε του οποίου ήταν κυβερνήτης με συγκυβερνήτη τον Ανθυποσμηναγό Γεώργιο Ρονιώτη, συνετρίβη στην περιοχή Μελιγαλά Μεσσηνίας στις 24 Ιουνίου 1996.
Την επιμνημόσυνη δέηση τέλεσε ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερώνυμος, παρουσία της οικογένειας του πεσόντος, της δημοτικής αρχής, εκπροσώπων των σωμάτων ασφαλείας και πλήθους κόσμου. Η μεγάλη πλατεία του χωριού ονομάστηκε «πλατεία Υποσμηναγού Ελευθερίου Τσότρα».
Η Πρόεδρος της Τοπικής Κοινότητας Ηρακλείου  Κατερίνα Πολίτου μίλησε για τον συμμαθητή και συντοπίτη της Ελευθέριο Τσότρα, σε ιδιαίτερα φορτισμένο συγκινησιακά κλίμα “Ο Λευτέρης άρπαξε με τα φτερά της καρδιάς του την πατρίδα και θυσίασε τη ζωή του στο βωμό της ευσυνειδησίας, του καθήκοντος και της αυτοθυσίας»
Η περιοχή του Λαγκαδά είχε και έχει πολλούς Ικάρους και άλλους πεσόντες. Θυμάμαι τον υποσμηναγό Αχιλλέα Τζελίλη που σκοτώθηκε στις 15 Ιανουαρίου 1959, όταν το αεροσκάφος του F-84F της 355 Μοίρα Διώξεως –Βομβαρδισμού, κατέπεσε 8 μίλια δυτικά του ακρωτηρίου Ποσειδώνας Χαλκιδικής, κατά τη διάρκεια διατεταγμένης πτήσεως.

Ο μεγάλος μας ποιητής Κωστής Παλαμάς έγραψε: «Των ανδρειωμένων ο θάνατος, θάνατος δε λογιέται». Γι’αυτό και οι “απόντες” αεροπόροι θα είναι για πάντα “παρόντες” για όλους μας και ιδιαίτερα για τους δικούς τους και τους συναδέλφους τους.
Κώστας Πινέλης - 23-4-2018